Op vakantie met je kind.

Het klinkt zo vanzelfsprekend: op vakantie met je kinderen. Maar dat is het vaak niet, zeker niet als je een kind hebt wat extra zorg en/of aandacht nodig heeft.

Vliegen met specifieke reis en zorgwensen

Wil je graag met het vliegtuig op vakantie? Twijfel je of het vliegen wel een fijne ervaring wordt voor jouw kind? In deze blog bespreek ik een onderwerp wat nog niet veel bekendheid heeft: assistentie op de luchthaven voor mensen met een beperking.

Assistentie op de luchthaven

In 2006 heeft de EU bepaald dat op alle Europese luchthavens assistentie beschikbaar moet zijn.  Dit geldt voor vluchten vanuit of naar Europa. In een vliegtuig dat in een Europees land is geregistreerd. Deze assistentie is bedoeld voor personen die een vliegreis maken met een mobiliteitsbeperking. Bijvoorbeeld reizigers in een rolstoel of blinde en/of dove mensen. Ook voor volwassenen en kinderen met een mentale beperking moet een luchthaven assistentie verlenen als dat nodig is. De assistentie voor deze groep wordt internationaal aangegeven met de code ‘DPNA’ (disabled passenger with intellectual or developmental disability needing assistance).
Op de Nederlandse vliegvelden is de service goed geregeld. Internationaal zijn er nog grote verschillen.

Assistentie regelen

Om de assistentie goed te kunnen verlenen moet deze op het moment van boeking, minimaal 48 uur van tevoren, aangevraagd worden bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Daarbij moet tot in detail aangegeven worden welke hulp nodig is. De luchtvaartmaatschappij regelt daarna met de juiste instanties de assistentie op de luchthavens van vertrek èn aankomst en terug. Op de websites van de luchtvaartmaatschappijen is specifieke informatie hierover te vinden of vraag informatie aan uw reisadviseur, bijvoorbeeld Linda Hoorn van Travlin Kids. Zij is gespecialiseerd in het organiseren van reizen voor gezinnen met specifieke reis en zorgwensen.

Meer bekendheid voor reizen met autisme en de assistentie op luchthavens

Sinds 1,5 jaar heeft Kees Hoekstra, werkzaam bij KLM, zich verdiept in deze vorm van assistentie. Hij heeft een project opgestart om meer bekendheid te geven aan deze service. Zo geeft hij op verzoek lezingen over reizen en autisme. Ook heeft hij een poster gemaakt met tips over reizen met autisme voor personeel van luchthavens. Bovendien heeft hij een kleine button ontworpen, te dragen door degene die de assistentie nodig heeft, als herkenningsteken zodat het personeel weet wat te doen. En hij heeft een boekje uitgegeven over vliegen met autisme!

Schiphol Autisme Tour op 15 april a.s.

Waar ik het meest enthousiast over ben is de Schiphol Autisme Tour! Uitleg en een rondleiding over Schiphol. Er wordt verteld wat er allemaal gebeurt als je gaat vliegen en je gaat op veel plaatsen op de luchthaven kijken. Al heel snel, 15 april a.s., staat de eerstkomende Schiphol Autisme Tour op de planning, dus als je graag wilt weten hoe het allemaal in zijn werk gaat kun je via deze link inschrijven.

P.S. Schrijf je in hier voor de maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Hakuna Matata Holidays.

Links:

https://www.vliegenmetautisme.nl/

Home

https://www.schiphol.nl/nl/pagina/extra-assistentie/